Most viewed
DSC_4272.jpg
DSC_4272313 views
DSC_4275.jpg
DSC_4275310 views
DSC_4393.jpg
114 views
DSC_4391.jpg
105 views
DSC_4392.jpg
105 views
egr3.jpg
Skruva isär65 viewsNu skruvar du isär ventilen så du får loss packningen, man kan behöva lossa lite på skruvarna i andra ändan på röret också.
egr.jpg
Hitta ventilen63 viewsInte svårt alls, mitt på motorn typ =)
egr4.jpg
Si så där63 viewsNu skruvar du dit grejorna igen med packningen till vänster om pluggen.
Helt osynligt och bra.
egr2.jpg
Gör en plugg58 viewsNu är det bara att klippa till en plåtbit med packningen som mall, tunn plåt är att föredra då besiktningen kan ogilla detta om dom ser det.
DSC_4360.jpg
58 views
boost.jpg
Laddtrycksensor57 viewsDet vi letar efter är laddtryckssensorn som talar om för bilen vilket laddtryck som ges.
boost2.jpg
Sidovy55 viewsSlangen som sitter under denna sensor är den enda slangen som har ett laddtryck som jag vet så den måste kapas och sättas ett T-stycke på.
Se till att ha ett regulerat T-kors annars kommer nålen att fladdra väldigt mycket. Ett inline bensinfilter funkar också.
dsc_1438.jpg
47 viewsPå Alla L200 och förmodligen det flesta rambyggda Mitsubishi så sitter det på utsidan ramen bakom höger bakhjul.
Det är ganska klent instansat så slipa inte fram det utan använda stålborste av något slag är mitt tips.
dsc_8184.jpg
Börja skruva45 views
Det som ska bort från sidan är;
1: Spännskruven. 14 nyckel.
2: Vakuum slangen, räcker med att ta bort slangen. Slangklämma.
3: Matarkabeln. 12 nyckel
4: Nån sorts kontakt.
dsc_8187.jpg
Mer att skruva45 viewsUnderifrån ska vi skruva bort detta:
1: Matarslangen till oljan, 17 nyckel har jag för mig. Sitter packningsringar här så var försiktig. Det kommer även att rinna olja så ha en behållare redo.
2: Returslangen till oljan, slangklämma.
3: Skruven som håller generatorn.

Sen är det bara att plocka ut den igenom hjulhuset.
dsc_8199.jpg
Ny och gammal44 viewsNy och gammal generator.
Nu är det bara att sätta tillbaka den nya i omvänd ordning.
Fyll på lite olja och sätt tillbaka pluspolerna.
dsc_1428.jpg
Montera ihop43 viewsSätt ihop grejorna så dom ser ut som på bilden, detta är framsidan.
dsc_1434.jpg
Montera fjädrar43 viewsMontera fjädrarna som håller backarna samt den som håller ihop dom i botten.
Montera tillbaka handbromswiren.
dsc_1431.jpg
Lirka in43 views
Sen är det bara att lirka in paketet på samma sätt som du tog ut det andra.
Se till att spännskruven är helt i botten annars blir det bökigt att få på trumman.
dsc_8183.jpg
Ta bort höger framdäck43 viewsBakom denna gummimatta finns generatorn lätt tillgänglig, man behöver också ta bort den inre hasplåten.
dsc_7709.jpg
Staven43 viewsEn bild på stavens bakre del.
dsc_1429.jpg
Baksida42 views
dsc_1437.jpg
Spänn42 viewsDags att spänna åt backarna lite, spänn åt tills det ligger på lite och dra tillbaka några hack. Tänk på att man måste hålla undan självspännaren lite för att kunna dra tillbaks spännaren.

Om kolvarna vart borta så är det även läge att lufta bromsarna.
dsc_1436.jpg
Dit med trumman42 viewsSen är det bara att lirka tillbaks trumman.
dsc_7697.jpg
Skruv42 viewsDen andra skruven du ska leta efter.
dsc_8301.jpg
Ta bort kåporna40 views
Ta bort krom kåpan, då borde det se ut så här.
Pilla sen bort plåtkåpan över navet.
dsc_8302.jpg
Utan kåpor40 viewsDå borde det se ut så här, där inne finns en låsring och bricka som ska bort, tappa inte bort dessa.

Sen skruvar du bort dom sex skruvarna som inte är hjulbultarna och tar bort flänsen.
dsc_8303.jpg
Plocka isär frihjulsnavet40 viewsNu är det dags att plocka isär frihjulsnavet.
Jag smorde in det lite extra, vet inte om det är bra eller dåligt.

Ställ det i läget öppet innan.
dsc_8306.jpg
Skruva dit40 viewsSkruva nu dit ena delen av frihjulsnavet på samma sätt som flänsen satt, jag smetar lite packning på tub mellan. och pilla sedan dit bricka och låsringen.
Låsringen kan vara riktigt knepig att få dit nu eftersom den sitter inne i navet.
DSC_4279.jpg
DSC_427940 views
dsc_8196.jpg
Ta bort pluspolerna39 viewsEftersom det är ström vi ska jobba med så gör vi bilen strömlös
styrvaxel.jpg
Stryväxel39 viewsBörja med att ta bort vänster framhjul.

Se till att hjulen och ratten står rakt.

Böj undan vänster gummistänkskydd så att motorrummet blir synbart.

Längst till vänster ser du styrväxeln och högst uppe på den finns en skruv med en låsmutter på.

Lossa låsmuttern motsols samtidigt som du håller i mot med något som passar i spåret på skruvens ovansida.

Skruva åt skruven medsols lite, typ ett kvartsvarv.

Skruva tillbaks allting och testkör, blev det inte hundra gör om det igen tills det blir bra, drar man för mycket blir bilen tungstyrd.

Funkar det inte alls så kan något vara slut eller trasigt och dags för ett byte.
2536 files on 80 page(s) 1